Ogłoszenie o zmianie statutu LUMEN Polskie Perły Funduszu Inwestycyjnego z dnia 19 października 2021 r.

19.10.2021

OGŁOSZENIE O ZMIANIE STATUTU
LUMEN POLSKIE PERŁY
FUNDUSZU INWESTYCYJNEGO ZAMKNIĘTEGO 
Z DNIA 19 PAŹDZIERNIKA 2021 R.
 
Niniejszym, IPOPEMA Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych S.A. ogłasza o zmianie w statucie funduszu LUMEN Polskie Perły Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego, w ten sposób, że:
 
  1. w art. 1 statutu Funduszu dotychczasowe punkty od 44) do 53) zostają przenumerowane (odpowiednio) na punkty od 45) do 54), a następnie po dotychczasowym pkt 43) dodaje się nowy pkt 44) w następującym brzmieniu:
„44)   Tytułach Uczestnictwa – rozumie się przez to następujące papiery wartościowe i inne prawa majątkowe:
a)    jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych oraz specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
b)    tytuły uczestnictwa emitowane przez fundusze zagraniczne lub przez instytucje wspólnego inwestowania mające siedzibę za granicą,
c)    certyfikaty inwestycyjne emitowane przez fundusze inwestycyjne zamknięte mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,”
  1. art. 23 ust. 2 statutu Funduszu otrzymuje nowe, następujące brzmienie:
„2.-- Fundusz może lokować swoje Aktywa również w:
1)--- Depozyty.
2)--- Tytuły Uczestnictwa.”
  1. art. 24 statutu Funduszu otrzymuje nowe, następujące brzmienie:
„Art. 24 Kryteria doboru lokat
1.--- Podstawowe kryterium doboru lokat w Instrumenty Udziałowe lub Instrumenty Dłużne stanowi ocena emitenta w zakresie odpowiedzialnego prowadzenia biznesu, obejmująca analizę czynników o charakterze niefinansowym, w kategoriach takich jak: środowisko (ang. environment), społeczna odpowiedzialność (ang. social responsibility) oraz ład korporacyjny (ang. corporate governance). W odniesieniu do wyselekcjonowanych w ten sposób lokat stosowane będzie kryterium pomocnicze w postaci dążenia do uzyskania możliwie wysokiej stopy zwrotu przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka ograniczonej płynności.
2.--- Główne kryteria doboru poszczególnych kategorii lokat są następujące:
1)--- dla Instrumentów Udziałowych:
a)-- prognozowany wzrost wartości instrumentu finansowego w ujęciu nominalnym, tj. w porównaniu z jego bieżącą wartością rynkową lub relatywnym, tj. w porównaniu z innymi podobnymi instrumentami finansowymi lub w porównaniu do stopy zwrotu z indeksu giełdowego,
b)-- prognozowane perspektywy wzrostu wyników finansowych emitenta,
c)--- prognozowane perspektywy rozwoju segmentu w którym działa emitent,
d)-- oczekiwana stopa zwrotu z akcji danego emitenta, w tym także na tle oczekiwanej stopy zwrotu z indeksów szerokiego rynku,
e)-- zdolność dzielenia się zyskiem z inwestorami przez emitenta w drodze wypłaty dywidendy bądź realizacji programu skupu akcji własnych,
f)--- ryzyko działalności emitenta,
g)-- w przypadku praw poboru – również relacja ceny prawa poboru do aktualnej ceny akcji danej spółki,
h)-- w przypadku obligacji zamiennych – również warunki zamiany obligacji na akcje,
i)--- w przypadku spółek niepublicznych – dodatkowo możliwość bycia upublicznionym na regulowanym rynku w najbliższej przyszłości,
j)--- w przypadku kwitów depozytowych – dodatkowo płynność na danym rynku oraz waluta notowania,
k)--- w przypadku emitentów, których działalność związana jest z technologiami i innowacjami ekologicznymi – również prowadzenie działalności w zakresie wskazanym w art. 25 ust. 2 Statutu.
2)--- dla Wystandaryzowanych Instrumentów Pochodnych i Niewystandaryzowanych Instrumentów Pochodnych:
a)-- efektywność, rozumiana jako zgodność zmiany wartości Instrumentu Pochodnego z oczekiwaną zmianą wartości instrumentu bazowego,
b)-- adekwatność, rozumiana jako zgodność instrumentów bazowych z polityką inwestycyjną Funduszu,
c)--- w przypadku Wystandaryzowanych Instrumentów Pochodnych – płynność,
d)-- w przypadku Wystandaryzowanych Instrumentów Pochodnych – koszt, rozumiany jako koszty ponoszone w celu nabycia Instrumentu Pochodnego, w relacji do kosztów ponoszonych w celu nabycia instrumentu bazowego,
e)-- możliwość zabezpieczenia lokat Funduszu odpowiadających instrumentom bazowym Instrumentów Pochodnych, rozumiana jako ograniczenie ryzyka inwestycyjnego związanego ze zmianą kursów, cen lub wartości tych lokat Funduszu,
f)--- w przypadku Wystandaryzowanych Instrumentów Pochodnych –możliwość wykorzystania efektu dźwigni;
g)-- w przypadku Niewystandaryzowanych Instrumentów Pochodnych – sytuacja finansowa kontrahenta.
3)--- dla Depozytów:
a)-- oprocentowanie depozytów,
b)-- wiarygodność banku;
4)--- dla Walut:
a)-- umożliwianie rozliczania transakcji zawieranych w Walutach,
b)-- prognozowana zmiana kursu waluty wobec PLN.
5)--- dla Instrumentów Dłużnych:
a)-- sytuacja makroekonomiczna kraju emitenta papieru wartościowego,
b)-- prognozowane zmiany poziomu rynkowych stóp procentowych,
c)--- prognozowane zmiany kształtu krzywej dochodowości,
d)-- stosunek oczekiwanej stopy zwrotu do ryzyka inwestycyjnego,
e)-- wpływ na średni okres do wykupu całego portfela inwestycyjnego,
f)--- sytuacja finansowa emitenta,
g)-- w przypadku instrumentów dłużnych innych niż emitowane, poręczone lub gwarantowane przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski – również wiarygodność kredytowa emitenta;
w tym dla Instrumentów Rynku Pieniężnego:
•---- oprocentowanie,
•---- wiarygodność banku,
o ile są one:
•---- emitowane, poręczone lub gwarantowane przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, jednostkę samorządu terytorialnego, właściwe centralne, regionalne lub lokalne władze publiczne państwa członkowskiego, albo przez bank centralny państwa członkowskiego, Europejski Bank Centralny, Unię Europejską lub Europejski Bank Inwestycyjny, państwo inne niż państwo członkowskie, albo, w przypadku państwa federalnego, przez jednego z członków federacji, albo przez organizację międzynarodową, do której należy co najmniej jedno państwo członkowskie, lub
•---- emitowane, poręczone lub gwarantowane przez podmiot podlegający nadzorowi właściwego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, zgodnie z kryteriami określonymi prawem wspólnotowym, albo przez podmiot podlegający i stosujący się do zasad, które są co najmniej tak rygorystyczne, jak określone prawem wspólnotowym.
6) dla Tytułów Uczestnictwa:
a)-- ocena osiąganych wyników inwestycyjnych w porównaniu z przyjętym przez dany fundusz inwestycyjny, fundusz zagraniczny lub instytucję wspólnego inwestowania wzorcem efektywności inwestycji odzwierciedlającym zachowanie zmiennych rynkowych najlepiej oddających cel i politykę inwestycyjną realizowaną przez dany podmiot (benchmark), o ile taki wzorzec dany podmiot przyjął,
b)-- w przypadku funduszy inwestycyjnych, funduszy zagranicznych i instytucji wspólnego inwestowania odzwierciedlających indeksy akcji, dokładność odwzorowania indeksu, ocena stabilności osiąganych wyników inwestycyjnych, wysokość opłat związanych z uczestnictwem w tych funduszach inwestycyjnych, funduszach zagranicznych lub instytucjach wspólnego inwestowania, płynność inwestycji, adekwatność polityki inwestycyjnej funduszu inwestycyjnego, funduszu zagranicznego lub instytucji wspólnego inwestowania do polityki inwestycyjnej Funduszu.”
  1. art. 25 statutu Funduszu otrzymuje nowe, następujące brzmienie:
„Art. 25 Zasady polityki inwestycyjnej; zasady dywersyfikacji lokat i inne ograniczenia inwestycyjne
1.--- Aktywa Funduszu, z zastrzeżeniem ust. 2 poniżej, będą inwestowane elastycznie w różne kategorie lokat, w zależności od oceny potencjału wzrostowego poszczególnych kategorii lokat z uwzględnieniem poziomu ryzyka.
2.--- Fundusz będzie inwestował od pięćdziesięciu procent [50%] do stu procent [100%] Aktywów Funduszu w Instrumenty Udziałowe lub Instrumenty Dłużne emitowane przez spółki, których działalność związana z jest technologiami oraz innowacjami w obszarze ekologii tj. ograniczającymi pośrednio lub bezpośrednio negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko naturalne, w szczególności z branż takich jak:
1)--- energia odnawialna i alternatywna,
2)--- ekologiczny transport,
3)--- recykling,
4)--- gospodarowanie odpadami,
5)--- zarządzanie zasobami wodnymi,
6)--- ograniczanie emisji szkodliwych substancji,
7)--- budownictwo ekologiczne
3. -- Maksimum pięćdziesiąt procent [50%] Aktywów Funduszu będzie lokowane na rynkach regulowanych i zorganizowanych w Rzeczpospolitej Polskiej. Fundusz może ponadto lokować Aktywa Funduszu w papiery wartościowe i Instrumenty Rynku Pieniężnego dopuszczone do obrotu na zagranicznych rynkach regulowanych i zorganizowanych Państw Członkowskich i państw należących do OECD.
4.--- Udział poszczególnych kategorii lokat w Aktywach Funduszu będzie zmienny i zależny od relacji pomiędzy oczekiwanymi stopami zwrotu a ponoszonym ryzykiem. Fundusz może inwestować Aktywa Funduszu w poszczególne kategorie lokat, z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z Ustawy i Statutu.
5.--- Inwestycje dokonywane przez Fundusz charakteryzuje wysoki poziom ryzyka, co oznacza, iż Wartość Aktywów Netto na Certyfikat Inwestycyjny może podlegać istotnym wahaniom.
6--- Udział poszczególnych kategorii lokat w Aktywach Funduszu, bez uwzględniania pozycji w instrumentach bazowych Instrumentów Pochodnych, będzie wynosił:
1)--- Instrumenty Udziałowe – od zera procent [0%] do stu procent [100%] wartości Aktywów Funduszu, w tym Instrumenty Udziałowe emitowane przez spółki niepubliczne – od zera procent [0%] do dwudziestu procent [20%] wartości Aktywów Funduszu;
2)--- Waluty – od zera procent [0%] do pięćdziesięciu procent [50%] wartości Aktywów Funduszu,
3)--- Depozyty – od zera procent [0%] do stu procent [50%] wartości Aktywów Funduszu.
4)--- Instrumenty Dłużne - od zera procent [0%] do stu procent [100%] wartości Aktywów Funduszu.
5)--- Tytuły Uczestnictwa – od zera procent [0%] do pięćdziesięciu procent [50%] wartości Aktywów Funduszu.
7.--- Fundusz nie będzie inwestował więcej niż dwadzieścia procent [20%] Aktywów w Tytuły Uczestnictwa jednego funduszu lub instytucji wspólnego inwestowania.
8.--- Papiery wartościowe lub Instrumenty Rynku Pieniężnego wyemitowane przez jeden podmiot, wierzytelności wobec tego podmiotu i udziały w tym podmiocie nie mogą stanowić, z zastrzeżeniem ust. 9, łącznie więcej niż dwadzieścia procent [20%] wartości aktywów Funduszu.
9.--- Ograniczeń, o których mowa w ust. 8, nie stosuje się do papierów wartościowych emitowanych, poręczonych lub gwarantowanych przez Skarb Państwa, Narodowy Bank Polski, Państwa Członkowskie, państwa należące do OECD albo międzynarodowe instytucje finansowe, których członkiem jest Rzeczpospolita Polska, co najmniej jedno z Państw Członkowskich lub państw należących do OECD, które nie mogą stanowić więcej niż dwadzieścia pięć procent [25%] wartości Aktywów Funduszu.
10.- Depozyty w jednym banku krajowym, banku zagranicznym lub instytucji kredytowej nie mogą stanowić więcej niż dwadzieścia procent [20%] wartości Aktywów Funduszu, z wyłączeniem Depozytów przechowywanych przez Depozytariusza.
11.- Waluta obca jednego państwa lub euro nie może stanowić więcej niż dwadzieścia procent [20%] wartości Aktywów Funduszu.
12. Fundusz może lokować swoje Aktywa w jednostki uczestnictwa innych funduszy inwestycyjnych otwartych i specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych oraz certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych zamkniętych zarządzanych przez Towarzystwo.
13.- Maksymalny poziom Dźwigni Finansowej AFI wyznaczający między innymi maksymalny poziom zaangażowania Funduszu w Instrumenty Pochodne, w tym w Niewystandaryzowane Instrumenty Pochodne, wyznacza się poprzez obliczenie Ekspozycji AFI przy zastosowaniu metody zaangażowania i metody brutto zgodnie z zasadami określonymi w Rozporządzeniu 231/2013 i Ustawie.
14.  Określony przez Ekspozycję AFI maksymalny poziom Dźwigni Finansowej AFI określający między innymi zaangażowanie Funduszu w Instrumenty Pochodne, w tym w Niewystandaryzowane Instrumenty Pochodne, obliczony przy zastosowaniu metody zaangażowania i metody brutto w sposób określony Rozporządzeniem 231/2013 i Ustawą nie może w żadnym momencie przekraczać 400% WAN Funduszu.
15.- Udział poszczególnych kategorii lokat w Aktywach Funduszu z uwzględnieniem pozycji w instrumentach bazowych Instrumentów Pochodnych wyznaczany jest w oparciu o wartość bezpośrednich inwestycji Funduszu oraz zaangażowanie Funduszu w Instrumenty Pochodne, zgodnie z następującymi zasadami:
1)--- w przypadku zajęcia przez Fundusz pozycji w Instrumentach Pochodnych skutkującej powstaniem po stronie Funduszu zobowiązania do sprzedaży papierów wartościowych lub Instrumentów Rynku Pieniężnego albo do spełnienia świadczenia pieniężnego wynikającego z zajętej pozycji - od wartości papierów wartościowych lub Instrumentów Rynku Pieniężnego danego emitenta znajdujących się w portfelu inwestycyjnym Funduszu należy odjąć kwotę zaangażowania w Instrumenty Pochodne, dla których bazę stanowią papiery wartościowe lub Instrumenty Rynku Pieniężnego tego emitenta;
2)--- w przypadku zajęcia przez Fundusz pozycji w Instrumentach Pochodnych skutkującej powstaniem po stronie Funduszu zobowiązania do zakupu papierów wartościowych lub Instrumentów Rynku Pieniężnego albo do spełnienia świadczenia pieniężnego wynikającego z zajętej pozycji - do wartości papierów wartościowych lub Instrumentów Rynku Pieniężnego danego emitenta znajdujących się w portfelu inwestycyjnym Funduszu należy dodać kwotę zaangażowania w Instrumenty Pochodne, dla których bazę stanowią papiery wartościowe lub Instrumenty Rynku Pieniężnego tego emitenta.
16.- Fundusz z uwzględnieniem postanowień Statutu może zainwestować całość Aktywów Funduszu w Instrumenty Pochodne.
17.- Fundusz będzie lokował Aktywa Funduszu w Waluty wyłącznie dla efektywnego zarządzania portfelem (tj. wyłącznie by zredukować, przenieść lub wyeliminować ryzyko inwestycyjne inwestycji bazowych Funduszu).”
  1. art. 26 ust. 6 statutu Funduszu otrzymuje nowe, następujące brzmienie:
„6.   Do określenia ekspozycji Funduszu, w tym maksymalnego zaangażowania Funduszu w Wystandaryzowane Instrumenty Pochodne stosuje się art. 25 ust. 12 Statutu.”
  1. art. 27 ust. 6 statutu Funduszu otrzymuje nowe, następujące brzmienie:
„6.   Do określenia ekspozycji Funduszu, w tym maksymalnego zaangażowania Funduszu w Niewystandaryzowane Instrumenty Pochodne stosuje się art. 25 ust. 12 Statutu.”
 
Ww. zmiany w statucie funduszu LUMEN Polskie Perły Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego wchodzą w życie w terminie 3 miesięcy od dnia ukazania się niniejszego ogłoszenia.